כן – אתם חייבים אתר נגיש! עכשיו אחרי שהוצאתי את זה מהמערכת אפשר לחזור אחורה. אתר מונגש הוא אתר שמכיל מרכיבים המאפשרים גלישה באתר גם לעיוורים וללקויי ראייה, לבעלי מוגבלות פיזית עם קושי להפעיל את הגפיים, לקויי שמיעה ועוד. אפשר למנות המון סיבות לכל בעל אתר להנגיש את האתר שלו, במיוחד אתרי רופאים. הסיבות העיקריות שבחרתי להתמקד בהן – סולידריות חברתית, עמידה בדרישות החוק, והרחבת קהל הלקוחות הפוטנציאליים. האתר שלכם לא מונגש? לא להילחץ, בואו נבין איך עושים את זה.
הרציונל מאחורי הנגשת האתר הוא לאפשר לכל פלחי האוכלוסייה ליהנות מהשירותים שהאתר מספק, בייחוד כשמדברים על רפואה. היום, כשהאינטרנט הפך למוקד העיקרי של המידע והפעילות שלנו, אתר נגיש לא פחות חשוב מנגישות פיזית של חנות. גם ברפואה, זימון תורים, ייעוץ ואפילו אבחנות כבר מתרחשים באופן מקוון. לכן הנגשת אתר היא צעד חשוב, לא מורכב, ושווה כל רגע.
החוק כיום בישראל מחייב שכל אתר המספק שירות לציבור יהיה נגיש, כולל כל עסק עם הכנסות של מעל עשרות אלפי שקלים בשנה. מה נחשב שירות לציבור? קודם כל גופים ציבוריים. בנוסף, ישנם שירותים מסוימים שנחשבים שירות לציבור כמו: רווחה, ספורט, השכלה, וכמובן – בריאות. החוק מרחיב גם על הגופים החייבים בנגישות:
הנגישות מבחינת החוק מתייחסת לעמידה בתקן הבינלאומי שנקרא Web Content Accessibility Guidelines. אז נכון, החוק עדיין קצת מעורפל, אבל הוא בהחלט מקיף חלק נרחב מאתרי האינטרנט. גם אם אתם לא נופלים בדיוק על הקטגוריות של החוק, לא תרצו להסתכן בחשיפה לתביעה אזרחית שיכולה להגיע לקנס של עד 50,000 ש״ח. גרוע מכך, תביעה פלילית כנגד האתר יכולה להגיע גם ל-150,000 ש״ח.
לאחר שנגענו בסיבות הערכיות והחוקיות, גם ההיבט הכלכלי נכנס לתמונה. 1 מכל 4 גולשים סובלים מלקות שמקשה עליהם להשתמש באינטרנט. הבולטות שבהן אלו לקויות ראייה ושמיעה, וגם מוגבלות מוטורית שפוגעת בתפעול העכבר. המשמעות היא שאתר לא נגיש מאבד 25% מקהל הלקוחות הפוטנציאליים שלו.
הנגשת האתר מסייעת בנוסף לאופטימיזציה הכללית שלו, וכך המעמד שלו בגוגל עולה. ולא רק בגוגל – אתר מונגש מספק לכם, במיוחד כרופאים, תדמית חיובית והערכה מהגולשים.
הבנו שאתר נגיש זה חשוב, אבל מה זה אומר בפועל? הנה דוגמאות לכמה פעולות שניתן לעשות על מנת להנגיש את האתר:
זהו טקסט שמתאר מה קיים בתמונה, איזו פעולה מתרחשת בתמונה, מה המטרה שלה ועוד. טקסט אלטרנטיבי נועד לאפשר ללקויי ראייה ועיוורים אפשרות להבין ולפענח את האובייקטים החזותיים שבאתר כמו צילומים, תמונות ואיורים.
לקויי ראייה יחוו קושי בהבנה של פונטים קטנים ומסוגננים מידי, או פונט שהרקע שלו אינו מנוגד מספיק. יצירת תפריט נגישות מיוחד שמאפשר לגולש לבחור את גודל הפונט שלו היא פתרון. בנוסף, חשוב לשמור על ניגודיות גבוהה בין צבע הטקסט לרקע שמאחוריו.
השלב הכי חשוב באתר שלכם הוא ההנעה לפעולה, הכפתור או הטופס שיהפוך את הגולש ללקוח. על מנת לאפשר גם לבעלי מוגבלויות להשאיר את פרטיהם באתר עליכם להנגיש את טפסי יצירת הקשר. ניתן לעשות זאת על ידי קישור תווית של נושא השדה לשדה עצמו.
סרטונים שמופיעים באתר שלכם גם כן צריכים להיות מונגשים. בין אם הם מוטמעים באתר או מופיעים על ידי קישור ליוטיוב. הוספת כתוביות מאפשרת לכבדי שמיעה להבין מה מתרחש בסרטון ולקבל את המידע שמועבר בו.
בדומה לשיווק אתרים, קידום ממומן או אורגני, גם הנגשת אתרים היא פעולה שתוכלו לעשות בעצמכם. אם יש לכם רצון ללמוד, זמן להשקיע במחקר על דרישות החוק ואיך מבצעים את ההנגשה, אתם יכולים לנסות לשפר בעצמכם את מצב הנגישות באתר שלכם. רוב בעלי האתרים, במיוחד אם אנחנו מדברים על אתרים של רופאים, בוחרים להיעזר באנשי מקצוע. כולנו יודעים כמה רופאים עמוסים, והלמידה של התהליכים תצרוך זמן רב יותר מאשר אנשי מקצוע שמתורגלים ומיומנים בהנגשת אתרים. בסוף זו החלטה שלכם, אבל כך או כך, אם האתר שלכם לא מונגש זה הזמן להתחיל. שימו לב נגישות האתר היא עבודה לאדם מוסמך כיועץ נגישות שיכול לחתום שהאתר שלכם אכן נגיש, כמו שאתם לא עושים עבודות משפטיות במקום עורך דין, כך גם לא מומלץ להנגיש את האתר בעצמכם היות ולא תוכלו לדעת במאה אחוז שהוא נגיש. דבר אשר עלול לחשוף אתכם לנזקים ותביעות. נשמח לעזור לכל מאמץ הנגשה ללקוחותינו ולקהל הרחב, אנחנו רואים בהנגשת אתרים ברשת כשליחות ונשמח לעמוד לרשותכם.
פוסט מעולה! מאוד אינפורמטיבי!
בכיף בן, שמחנו לקרוא שאהבת את המאמר 🙂