אם היו עשר דיברות בתחום קידום האתרים, הראשונה הייתה מן הסתם "תקשיבו לגוגל" – ובהתאם כשהחברה מעדכנת את ההנחיות הכלליות שלה למנהלי אתרים, כדאי להתעמק בשינויים ולדעת על אילו פעולות ממליצה החברה שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר והמשפיע ביותר על האינטרנט ומה פסול בעיניה.
ההנחיות הכלליות הן חלק ממדריך שמטרתו לעזור לבעלי ומנהלי אתרים לשפר אותם, לקדם אותם בדרך נכונה ובכך להפוך את האינטרנט כולו למקום בעל ערך אמיתי. העדכון האחרון התבצע בסוף ינואר 2016, ובניגוד לעדכונים קודמים שהיו צנועים הפעם מדובר בשינוי משמעותי יותר – כך שגם אם אתם מאמינים שהמדיניות של גוגל מוכרת לכם היטב, זאת הזדמנות מצוינת לרענן את הידע ולוודא שאתם מתנהלים בהתאם לתפישה העדכנית של החברה.
העדכון החדש הוא תוצר של הרצון של גוגל להפוך את המדריך לידידותי יותר למשתמש, מפורט יותר וברור יותר, ובהתאם הוא כולל דוגמאות שמבהירות למה בדיוק מתכוונת החברה ולינקים מועילים. התוצאה: מדריך שממלא את ייעודו טוב יותר (ואם אתם חושדים שאני מחמיא לגוגל כדי להתחנף אליה, אתם כמובן צודקים…).
השינוי הבולט ביותר לעין הוא עדכון המבנה של דף ההנחיות, שכעת מחולק ל-2 קטגוריות: הנחיות כלליות (General Guidelines) והנחיות לגבי איכות (Quality Guidelines).
ההנחיות הכלליות מבהירות למנהלי אתרים מה עליהם לעשות כדי שגוגל תמצא את הדפים השונים באתר בקלות, מה עליהם לעשות כדי שמנוע החיפוש יבין טוב יותר את התכנים באותם דפים, וכן מה עליהם לעשות כדי ליצור חוויית משתמש איכותית לגולשים.
ההנחיות בנוגע לאיכות מחולקות אף הן ל-3 חלקים: עקרונות בסיסיים, הטכניקות שמהן יש להימנע והפעולות שכן חשוב לבצע.
כל התוספות למדריך נמצאות בחלק של ההנחיות הכלליות, ולא עוסקות בתחום האיכות. ההמלצות העיקריות הן:
במקביל להנחיות החדשות, העדכון כולל גם פירוט והבהרות בנוגע להמלצות שכבר היו קיימות במדריך.
דוגמה להנחיה שהפכה מפורטת יותר היא זו שעוסקת בלינקים ממומנים: אם עד עכשיו נכתב שיש לבצע "מאמץ סביר" כדי למנוע מלינקים כאלה להשפיע על דירוג האיכות של אתרים שונים, הרי שעכשיו, אחרי העדכון, מבהירה גוגל שכדאי להשתמש בשני כלים למטרה זו – האחד הוא תגית "nofollow" והשני הוא robots.txt (קובץ שנמצא בספריית האתר ושמנחה את הרובוטים של גוגל כיצד להתייחס לאלמנטים שונים באתר).
דוגמה נוספת להנחיה שהפכה ברורה יותר: לכל דף באתר צריך להוביל לינק מדף אחר (או יותר) – לינק על גבי טקסט רלוונטי או תמונה מתאימה. אם הלינק הוא מתמונה חשוב לוודא שיש לה תגית Alt.
אמנם כל ההמלצות החדשות במדריך נמצאות בחלק של ההנחיות הכלליות, אבל גם בנוגע להנחיות האיכות ישנו שינוי. אולי הוא נראה פחות משמעותי, ובכל זאת כדאי לשים אליו לב: בעבר נכתב במדריך ש"גם אם תבחר לא ליישם את ההצעות, אנחנו ממליצים בחום להקדיש תשומת לב להנחיות לגבי האיכות". לאחר העדכון האחרון כבר לא מופיעות המילים "גם אם תבחר לא ליישם את ההצעות" – רמז לכך שההצעות של גוגל בנוגע לאיכות הן כאלה שממש לא כדאי לסרב להן…
בהקשר זה חשוב שוב ושוב להדגיש: בשנים האחרונות גוגל משקיעה מאמצים רבים כדי להילחם בשיטות קידום אתרים פסולות, כדי שלא ייווצר מצב שבו במקומות הגבוהים של תוצאות החיפושים השונים יופיעו אתרים לא טובים. המדריך למנהלי אתרים מפרט את הטכניקות שהחברה מבקשת להעלים מהעולם:
כפי שוודאי שמתם לב, לאחר העדכון האחרון רשימת ההנחיות של גוגל – הן אלה הכלליות והן אלה העוסקות באיכות של אלמנטים שונים באתר – היא ארוכה למדי.
אם אתם רוצים להיות בטוחים שהאתר שאתם מנהלים או מקדמים עומד בכללים של גוגל בלי לעבור על כל הרשימה, תוכלו פשוט לדמיין עולם ללא מנועי חיפוש, לשאול את עצמכם האם עדיין הייתם מבצעים את כל הפעולות שבחרתם לבצע – ולענות בכנות (אגב, למרות שעד לפני 20 שנה זה היה המצב, אני חייב להודות שלי קשה מאוד לדמיין עולם בלי מנועי חיפוש. אתם מצליחים?)
דרך אחרת היא לדמיין שאחד מאנשי גוגל מתיישב לצידכם ומבקש להבין מדוע ביצעתם פעולה מסוימת – אם אתם מצליחים להסביר לו, סביר להניח שאותה פעולה עומדת בכללים של גוגל. אם לעומת זאת אתם מתחילים להזיע ולגמגם ולזוז באי נוחות בכיסא, בין אם בדמיון ובין אם במציאות, כדאי לחזור למדריך של גוגל ולהקפיד יותר על ההנחיות שמופיעות בו.