הקמת עסק, ובפרט סטארטאפ, היא אירוע מרגש מאוד. באופן טבעי הציפיות גבוהות וגם האמונה ביכולת שלכם לצלוח את כל המכשולים בדרך ולהגיע אל המטרה – מכירות רבות ואולי אפילו יצירת שינוי של ממש בעולם. ישנם סטארטאפיסטים שמאמינים במשפט “תקימו אותו, והלקוחות יגיעו”. אופטימיות היא כמובן מרכיב הכרחי בהקמת סטארטאפ – אבל מהניסיון שלי כדאי מאוד לגבות אותה באסטרטגיית שיווק לסטארטאפים מדויקת ואפקטיבית.
אם התשובה שלכם לשאלה הזו היא “כולם”, זה הזמן לחשוב על תשובה ממוקדת יותר. כשמנסים למכור ל”כולם”, ובמיוחד כשהעסק נמצא רק בתחילת הדרך ועדיין לא מוכר מאוד, הסיכון הוא שבסוף לא תצליחו למכור לאף אחד. גם כשהמוצר שאתם מפתחים מספק מענה אפקטיבי לצורך נפוץ, עדיין חשוב לצמצם את קהל היעד, לפחות בשלב הראשוני.
בהתאם השלב הראשון של גיבוש אסטרטגיית שיווק לסטארטאפים הוא להחליט אל מי פונים. כשקהל היעד ממוקד, קל יותר להפנות את המשאבים הקיימים (שלרוב הם מוגבלים) לכתובת הנכונה – ולנצל את תקציב השיווק באופן מיטבי. כדי לבצע את המיקוד נכון נבצע עבורכם מחקר שוק מקיף, כמובן בעזרתכם, וכך נוכל לאפיין את הלקוחות שלכם – ולדעת איך לפנות אליהם.
כשאנחנו יודעים למי אנחנו מכוונים את מאמצי השיווק, אנחנו יכולים גם לדעת איפה במרחב הדיגיטלי ליצור איתם אינטראקציות, ולא פחות חשוב – איך תיראה האינטראקציה כדי להשיג את המטרה הרצויה.
אפיק פעולה אחד מומלץ מאוד עבור שיווק לסטארטאפים הוא מאמרי אורח. תוכן איכותי באתר נחשב ימצב את העסק כמוביל וככזה שכדאי להכיר ואפילו לבצע איתו אינטראקציות שונות. כשבוחרים נכון את האתרים שבהם מתפרסמים התכנים אפשר למנף את העובדה שהם כבר ותיקים ומוערכים, וכך לגרום שגם הסטארטאפ הצעיר והאלמוני עדיין יתחיל להיתפש כמקור סמכות, ידע ותועלת.
הצלחה של סטארטאפ היא במקרים רבים עניין של טיימינג, וגם שיווק לסטארטאפים תלוי במידה רבה בתזמון של כל מהלך. במיוחד חשוב ללחוץ על הדוושה וליצור באזז משמעותי לקראת גיוס הון, לפני איתור משקיעים חדשים, כשיש מוצר חדש מוכן למכירה ובעוד צמתים קריטיים בחיי חברת ההזנק שלכם.
באופן טבעי על-מנת שהבאזז יהיה משמעותי נדרשת הכנה – על בסיס השלבים הקודמים, כלומר אפיון קהל היעד ובחירת המקומות בעולם הדיגיטלי שבהם העסק יפגין נוכחות שתמשוך את תשומת הלב ההתחלתית הרצויה.
יש שתי גישות עיקריות להכנת תוכנית תוכן לסטארטאפים, ומי שכבר צבר ניסיון בשיווק דיגיטלי משלב בין שתיהן. מקור אחד הוא מחקר מילות מפתח – כשכל מילת מפתח שאותה הגולשים הרלוונטיים עבורכם מחפשים היא גם נושא אפשרי, או לפחות מספקת הכוונה לנושא שכדאי ליצור עבורו תוכן.
המקור השני הוא תחום המומחיות שלכם: מחקרים חדשים ורלוונטיים, סקירת מוצרים, הבעיות שעבורן אתם מפתחים פתרונות ועוד.
איך אפשר לדעת שאסטרטגיית שיווק לסטארטאפים עובדת היטב? מגדירים מראש מדדים ובוחנים אותם. חשוב להגדיר מדדים שניתן למדוד אותם באופן מדויק – נרשמים לניוזלטר, מספר ההורדות של מדריך אלקטרוני שהסטארטאפ מציע, שיחות טלפון בעקבות פעולות שיווקיות שונות וכו’. ישנם כלים רבים שמאפשרים למדוד את הביצועים ואפילו לזהות את יחס ההמרה בכל נקודה לאורך משפך השיווק – וכך לקבל תמונת מצב עדכנית ומפורטת בכל נקודת זמן רלוונטית לאורך התהליך. בדרך זו אפשר גם להשביח את האסטרטגיה תוך כדי המימוש שלה, והתוצאה: מקסימום סיכוי שהאמונה you build it, they will come אכן תתממש.