4 דק’ קריאה 15/06/2015

הפניות 301 ו- 302, ההבדל ביניהן ובאיזו כדאי להשתמש

Dani shaked, siteit and evil twin
דני שקד|מנכ"ל ומייסד סייט איט ו Evil Twin
קידום אתרים אורגני SEO ⛰️
single_content_wave
single_banner_wave
single_content_wave_mob

direction

אני מאוד אוהב את העבודה שלי. גם בניית אתרים וגם קידום אתרים מורכבים מהמון עיסוקים מרתקים כמו אפיון קהל יעד, תכנון הארכיטקטורה של האתר, הבטחת חווית משתמש קולחת ומספקת נחת, התלבטות בין 7 גוונים שונים של ירוק עבור כותרות העמודים ועוד 6 גוונים אחרים לטקסט עצמו, יצירת תכנים (כולל וידיאו ומצגות) ועוד ועוד. ויש גם מרכיבים אחרים, קצת פחות מעניינים אבל לא פחות חשובים – הפניות 301 ו-302 (Redirects) הן דוגמה מצוינת למושגים שגם אם האינסטינקט הוא להגיד עליהם "אוקיי, ולמה אתה מדבר איתנו על זה?" בכל זאת כדאי להבין במה מדובר.

שיניתם כתובת? ודאו שכולם יודעים את זה

הפניות 301 ו-302 הן הדרך של בוני אתרים ליידע את הדפדפנים (הגולשים) השונים ואת מנועי החיפוש שדף אינטרנט מסוים עבר מ-URL אחד ל-URL שני – ובתרגום מאינטרנטית לעברית: מכתובת א' לכתובת ב'. אם המעבר הוא זמני משתמשים בהפניה 302, ואם הוא קבוע – ב-301.

לדוגמה, אם החלפתם דומיין, הרי שמדובר במעבר קבוע, ולכן יש להשתמש ב-301. אם אתם עובדים על דף מסוים ועד שהעבודות יסתיימו אתם רוצים לאפשר לגולשים ליהנות מתוכן זמני בכתובת אחרת – הפניה 302 היא הפתרון.

מקרה נוסף בו כדאי לבצע הפניה 301 הוא כשיש שתי כתובות שמציגות את אותו תוכן: למשל, גם https://www.goodsite.com/goodcontent וגם https://goodsite.com/goodcontent, וישנם עוד מקרים שכאלה. גם כשאתם מפנים כתובות URL דינאמיות לטובת כתובות ידידותיות יותר חשוב להשתמש בהפניה 301 (אם אתם שואלים את עצמכם, או אותי, מה זה כתובת URL דינאמית, התשובה היא שעדיף להתעמק בסוגיה למה חשוב להשתמש בהפניות. אגב, בנוסף ל-301 ו-302 ישנו עוד סוג של הפניה שנקראת Meta Refresh – בדרך כלל היא מלווה בטקסט "אם לא תועברו אוטומטית תוך 5 שניות, לחצו כאן" וייתכן שנתקלתם בה תוך כדי גלישה. לעניינינו היא פחות רלוונטית ולא מומלץ לבחור בה, ובכל מקרה כאמור יותר מעניין להבין למה חשוב להשתמש בהפניות).

למה חשוב להשתמש בהפניות?

תיאורטית אפשר לספר לגולשים שהדף אותו הם מחפשים עבר כתובת גם בלי 301 או 302 – עם הודעה בנוסח "הכנו עבורכם דף חדש. כדי ליהנות ממנו לחצו כאן" עם רקע יפה. הבעיה היא שחלק מהגולשים לא יקליקו על הלינק ולכן יתפספסו לכם, וזאת הבעיה היחסית קטנה, כי יש אחת גדולה יותר – גוגל.

מנוע החיפוש הוא אמנם מאוד חכם, אבל הוא לא יכול להבין בכוחות עצמו שהדף שנמצא בכתובת החדשה הוא אותו הדף (או גרסה משודרגת שלו) שהיה בכתובת הקודמת. סביר להניח שהדף הזה כבר זכה לקרדיט מסוים בגוגל, קרדיט שבא לידי ביטוי בציון שלו (ה- PageRank שכולנו שואפים למקסם – אם אתם מאמינים כמונו שהוא עדיין קיים) ובהתאם בדירוג שלו בתוצאות חיפוש רלוונטיות. אם לא תספרו לגוגל שבסך הכל עברתם URL כל הקרדיט שכבר נצבר, ושמקושר לכתובת הקודמת, ייעלם כלא היה – ובסופו של דבר הדף החדש, המושקע, יתקשה להתבלט בתוצאות החיפוש ולמצות את הפוטנציאל שלו.

הפניה 301, לעומת זאת, מעבירה לדף החדש את רוב הכוח. אמנם ישנה פגיעה מסוימת, אבל בתרגום חופשי למילים של מאט קאטס, הדובר הבלתי רשמי של גוגל בכל מה שקשור לקידום אתרים ודירוגים, הן מסתכמות ב"רק טיפה. ממש לא הרבה". באופן טבעי זוהי האופציה המומלצת ביותר לשימוש, ופרט למקרים מיוחדים מוטב להימנע מהפניה 302 שלא מעבירה לדף החדש ולו חלק מזערי מה- PageRank..

text_line_top
Dani shaked, siteit and evil twin
דני שקד|מנכ"ל ומייסד סייט איט ו Evil Twin
מומחה בשיווק באינטרנט. מתעסק כבר שנים רבות בבניית אתרים וקידום אתרים באינטרט, המטרה של הבלוג היא להנגיש לכם את כל המידע שלמד.
text_line_bottom
Subscribe
Notify of
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
×

שיחת ווטסאפ

0
Would love your thoughts, please comment.x